4 februari 2020 vermeulenmarketing

Hoe doe ik zoekwoord onderzoek?

Een zoekwoordonderzoek, wat is dat nou precies? En wat kan je ermee bereiken? Hoe werkt het en waar kan je het precies voor gebruiken? Dat zijn vragen die misschien bij jou omhoog komen als je denkt aan een zoekwoordonderzoek. Als je er überhaupt nog nooit van hebt gehoord maar wel benieuwd bent naar hoe jij jouw bedrijf een groter bereik kan geven, kan deze blog jou helpen met de eerste stap in de goede richting te zetten.

Verbeteren van de vindbaarheid met een zoekwoordonderzoek

Wat heb je nou precies aan een zoekwoordonderzoek? Een zoekwoordonderzoek is de eerste en een van de belangrijkste stappen bij het verbeteren van de vindbaarheid van een website. Door middel van een zoekwoordonderzoek weet je namelijk welke zoekwoorden het belangrijkste zijn voor jouw bedrijf om op te focussen. 

Je hebt na je zoekwoordonderzoek een lijst met woorden die het meest geschikt zijn om je website en advertenties voor te optimaliseren. Op deze manier krijg je een betere score van Google en kun je hoger in de zoeklijsten komen. En hoe hoger je in de zoeklijsten komt te staan, hoe eerder je te vinden bent, hoe beter je jouw doelgroep bereikt. 

Wat levert het op?

Zoals ik net al kort beschreef is het uiteindelijke doel van een zoekwoordonderzoek vaak je bereik vergroten door middel van een hogere scoren in Google. Een hogere scoren in Google kan leiden tot inbound marketing. Dit betekent dat je gevonden wordt vanwege het bieden van zinvolle en handige informatie. Door het hebben van een goede website met de juiste zoekwoorden en informatie kan je al een groot verschil maken of je boven of onder in de zoekresultaten komt te staan.

Als je meer van de outbound marketing bent kan een zoekwoordonderzoek op een andere manier toepasselijk zijn aangezien je bij outbound een bepaald publiek wilt bereiken in plaats van een specifieke doelgroep. Ook hiervoor zou het zoekwoordonderzoek je kunnen helpen doordat je weet wat welke zoekwoorden het grootste bereik hebben en welke jij dus kan gebruiken om het beste onder de aandacht te komen bij het juiste publiek.

Met een zoekwoordonderzoek weet je goed welke woorden jouw doelgroep het vaakst gebruiken en waar je dus het meeste bereik mee zal hebben. Op sommige woorden zal er veel concurrentie zijn. Stel jij verkoopt racefietsen in Nijmegen, dan zal het zoekvolume op ‘fietsen’ erg hoog liggen. Alleen zal je met deze zoekopdracht ook veel mensen buiten je doelgroep bereiken. Deze mensen zijn misschien op zoek naar een gewone stadsfiets, fietsroutes of fietsverhuur waardoor je veel geld verspilt aan de verkeerde groep. Bovendien zal de concurrentie van zo’n breed zoekwoord erg hoog liggen en maak je maar weinig kans om überhaupt ergens bovenaan te komen staan.

Daarom zou je beter specifieke zoekwoorden kunnen gebruiken zoals ‘racefietsen Nijmegen’ of ‘racefietsen Gelderland’. In Google kun je tegenwoordig ook locaties instellen, dus stel dat iemand die van Amsterdam komt opzoekt ‘zwarte racefiets’, zal niet jouw pagina bovenaan staan omdat hij vanwege de afstand minder snel voor jouw webshop zou kiezen.

Hoe doe je het?

Google heeft een speciale zoekwoordplanner voor het maken van een zoekwoordonderzoek. Voor je begint weet je als het goed is een aantal woorden waar jij graag op gevonden zou willen worden. Verplaats jezelf in je doelgroep en denk na over hoe zij jouw producten of diensten zouden omschrijven. Deze woorden kun je gebruiken als basis zodat Google weet waar jij naar op zoek bent en zo gerelateerde zoekopdrachten kan vinden voor je onderzoek. Google gaat een lijst voor je genereren met allemaal gerelateerde zoekwoorden. Vervolgens moet je zelf de belangrijke zoekwoorden selecteren. Deze woorden moet je elke pagina opslaan in een lijst door op ‘voeg zoekwoorden toe’ te klikken. Zodra je denkt genoeg zoekwoorden te hebben kan je de lijst erbij pakken en de woorden gaan categoriseren. Door middel van het categoriseren kan je goed per zoekwoord kijken welke jij het beste kan gebruiken en toepassen op je website en in je advertenties.

Ook bevat ieder zoekwoord informatie over de concurrentie, hoeveel mensen het zoeken in de maand en hoeveel er op geboden wordt. Op deze manier kan je makkelijk bepalen welke woorden voor jou van toepassing zijn en welke misschien toch te veel kosten of niemand bereiken van jouw doelgroep. 

Short tail en long tail zoekwoorden

In je zoekwoordonderzoek zal je long tail en short tail zoekwoorden tegenkomen. In het kort zijn short tail zoekwoorden, zoekwoorden die uit 1 woord bestaan en dus vaak heel breed zijn. Zoals mijn eerdere voorbeeld is het woord ‘fietsen’ een short tail zoekwoord. Het is een vrij breed woord en heeft vaak ook veel concurrentie. Long tail zoekwoorden daarentegen zijn zoekwoorden die uit minimaal 2 of meer woorden bestaan en zijn dus vaak veel specifieker, waardoor jij je doelgroep het beste kan bereiken. Als we teruggaan naar het voorbeeld dat jij een fietsenzaak hebt die gespecialiseerd is in racefietsen in Nijmegen, dan kunnen mensen jou veel beter vinden op een long tail zoekwoord zoals racefietsen Nijmegen. Zo bereik je dus ook beter je doelgroep dan bij short tail zoekwoorden. 

Hoe kom je bij de zoekwoordplanner

Als eerste ga je naar de site: https://ads.google.com gaat kom je op de startpagina van Google Ads. Hier moet je eerst een account aanmaken of inloggen om in Google Ads te komen.

Vervolgens als je ingelogd bent kom je op de volgende pagina terecht zoals hieronder. Dan klik je rechtsboven op ‘tools en instellingen’.

Vervolgens komt dit tabblad in beeld open te staan waarin je verschillende categorieën hebt. Je klikt dan in de eerste categorie ‘planning’ de zoekwoordplanner aan.

Daarna zal je dit scherm voor je krijgen waar je voor de optie ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ moet kiezen.

Dan zal je op deze pagina terechtkomen waar je je zoekwoordonderzoek kunt starten door de woorden die te maken hebben met je bedrijf in de balk te typen. Je kunt maximaal 10 zoekwoorden per keer gebruiken. Nadat je je zoekwoorden hebt ingevuld kun je op ‘resultaten ophalen’ klikken.

Dan zal er een lijst tevoorschijn komen zoals hieronder. Door middel van het aanvinken van de hokjes voor een zoekwoord kan je alle woorden die interessant zijn voor je website in een lijst toevoegen en daarna categoriseren.

Vul hieronder jouw gegevens in en wij sturen de resultaten zo snel mogelijk op. Wil je meer informatie? Wij zijn altijd bereikbaar via mail en telefoon:

T: 024 848 03 15
M: info@justhangloose.nl

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *